گل پیچ GolPich
رئیس مركز ملی هوا گلایه كرد

توقف مصوبه اسقاط برای خودرو های تولید داخل با لابی خودروسازان

توقف مصوبه اسقاط برای خودرو های تولید داخل با لابی خودروسازان گل پیچ: میرزایی اظهار داشت: متأسفانه با تشكیل دولت دوازدهم و لابی خودروسازان مصوبه اسقاط برای خودرو های تولید داخل ملغی شد و هم اكنون هیچ مصوبه ای برای اسقاط به ازای تولید خودروی جدید نداریم.


به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، مهدی میرزایی، رئیس مركز ملی هوا در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، در نشست خبری با سوژه آلودگی هوا كه بامداد امروز در این سازمان انجام شد با اشاره به روند بهبود كیفیت هوا اظهار داشت: مقایسه بین سال ۹۶ و ۹۷ نشان داده است كه تعداد روزهای پاك شهر تهران افزایش یافته و تعداد روزهای ناسالم برای شهر تهران كاهش یافته است. میرزایی اضافه كرد: در سال ۲۰۱۷ تهران رتبه ۱۵ آلوده ترین پایتخت هوا را داشته است اما با اقداماتی كه انجام شد در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله ترقی به رتبه ۲۳ آلودگی هوا رسیدیم. وی ضمن ارائه گزارشی از آمار اسقاط خودرو های فرسوده و تغییرات ضوابط آن اظهار داشت: متأسفانه با تشكیل دولت دوازدهم و لابی خودروسازان مصوبه اسقاط برای خودرو های تولید داخل ملغی شد و هم اكنون هیچ مصوبه ای برای اسقاط به ازای تولید خودروی جدید نداریم. رئیس مركز ملی هوا اشاره كرد: از چالش های ما عدم اجرای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده است كه دلیلش پایین بودن ارزش گواهی اسقاط در قیاس با قیمت خودرو های فرسوده در بازار آزاد است. چونكه مثلاً یك گواهی اسقاط حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد كه به هیچ عنوان قابل مقایسه با قیمت خودرو ها در بازار نیست. میرزایی تصریح كرد: یك خودروی اسقاطی ۲۰ تا ۲۵ برابر یك خودروی عادی در حال تردد، آلاینده منتشر می كند و مصرف سوخت آن نیز ۲.۵ برابر است. وی آگهی داد: پیش بینی آمار ناوگان فرسوده شهر تهران نشان داده است اگر پروسه اسقاط انجام نشود در سال ۱۴۰۲ خودرو های سواری فرسوده ما به عدد ۶۳۵ هزار و ۱۶۱ دستگاه خواهد رسید و خودرو های سنگین فرسوده هم در این سال به رقم ۴۲ هزار و ۲۳۰ دستگاه می رسد. رئیس مركز ملی هوا اشاره كرد: بر این اساس در مجموع در سال ۱۴۰۲ خودرو های فرسوده ما شامل خودرو های سبك و سنگین به ۶۷۷ هزار و ۳۹۱ دستگاه می رسد و از همه خطرناك تر موتورسیكلت ها هستند كه در صورت عدم اجرای اسقاط، در سال ۱۴۰۲ شمار آنها به ۲ میلیون ۳۹۲ هزار و ۴۱۸ دستگاه خواهد رسید كه عمده بحث آلودگی در شهر تهران هم بنا بر این تردد موتورسیكلت های كاربوراتوری هستند. میرزایی افزود: جلساتی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهت استفاده از ظرفیت این ستاد برگزار شده است. دستورالعمل نحوه اسقاط موتورسیكلت های رسوبی موجود در پاركینگ ها و بررسی طرح های مربوط به نوسازی ناوگان فرسوده كشور هم از دیگر اقدامات انجام شده است. وی تاكید كرد: تعویق یكساله ماده ۱۱ و تبصره ۴ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك در بهمن ماه ۱۳۵۷ و تعویق یك ساله ماده ۱۲ قانون هوای پاك در تیرماه ۱۳۹۸ چالش بسیار جدی پیش روی ما هستند. رئیس مركز ملی هوا با اشاره به آلودگی های با منشأ سوخت دیزل اضافه كرد: در بحث آلودگی دیزل طبق بند ۳-۲ مصوبه ۱۳۹۳ استفاده از صافی فیلتر ذرات برای خودرو های سنگین دیزلی الزامی شده و الزامات دیگری همچون لزوم توزیع سوخت نفت-گاز یورو ۴و لزوم نصب فیلتر دوده هم در این زمینه تصویب شده است. نهایتاً در حوزه ماده ۴ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك هم برنامه زمانی اعمال حدود مشخص شده است. میرزایی تصریح كرد: اثرات آلودگی دیزل به تفكیك انواع آلاینده و وسیله نقلیه مشخص شده كه نشان داده است در حوزه ذرات معلق حدود ۵۷ درصد انتشار اولیه این ذرات ناشی از خودرو های دیزل هستند كه مینی بوس ۴.۴ درصد، اتوبوس واحد ۱۲.۳، اتوبوس سرویس ۱۷.۷ درصد و كامیون ها ۲۲.۳ درصد از این آلودگی را سهم دارند. وی افزود: نصب پایلوت فیلتر دوده بر ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی، تدوین دستورالعمل یورو ۴، سند فنی فیلتر دوده برای رتروفیت، تولید روزانه ۲۷ میلیون لیتر سوخت دیزل یورو ۴، تدوین تفاهم نامه پایش سوخت در جایگاه های دیزل، توقف صدور مجوز شماره گذاری خودرو های دیزلی با استاندارد آلایندگی كمتر از یورو ۴ و تهیه كتابچه آلودگی دیزل قسمتی از اقدامات انجام شده در این زمینه هستند. رئیس مركز ملی هوا اشاره كرد: عدم اجرای بند ۳-۲ مصوبه سال ۹۳، حذف بودجه فیلتر دوده توسط شورای شهر تهران در سال ۹۸، توزیع ناپایدار سوخت دیزل یورو ۴، عدم وجود زیرساخت های لازم برای آزمون آلایندگی خودرو های دیزلی و ارائه پیشنهاد تولید خودروی سواری دیزلی توسط یكی از خودروسازان بعضی از مشكلات حاضر در حوزه آلودگی دیزل هستند. میرزایی اضافه كرد: سازمان محیط زیست به جد با تولید خودروی دیزل در كشور مخالف است با این وجود پیگیری هایی در این زمینه صورت گرفته و سازمان محیط زیست سوژه را موكول به مطالعات در بخش فنی كرده كه در كنسرسیومی از دانشگاه های كشور انجام می شود. اگر این اتفاق بیافتد ما تجارت آلایندگی توسط خودرو های دیزل را رقم زده ایم و تا بیست سال آینده كه سن فرسودگی اعلامی خودروهاست، هیچ كاری نمی گردد كرد. وی با ارائه نكاتی در بحث معاینه فنی اظهار داشت: مصوبات و قوانینی همچون بند ۲ احكام منابع متحرك مصوبه سال ۹۵، ماده ۶ قانون هوای پاك و ماده ۱۵ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك را داریم. رئیس مركز ملی هوا فعالیت های صورت گرفته در حوزه معاینه فنی را نیز برشمرد و اظهار داشت: اجرای كامل حدود مجاز جدید معاینه فنی توسط وزارت كشور، عدم جریمه خودرو های فاقد معاینه فنی در كلانشهرهای دیگر به جز تهران توسط پلیس، عدم ایجاد دسترسی مناسب برای سازمان محیط زیست به سیمفا، و عدم تخصیص بودجه حاصل از درآمدهای قانون هوای پاك به سازمان جهت اجرای طرح نظارت بر مراكز معاینه فنی، قسمتی از مشكلات در حوزه معاینه فنی هستند. میرزایی با اشاره به مصوبات و قوانین مربوط به كمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی، فعالیت های این كمیته را برشمرد و اظهار داشت: ۹ محصول درخواستی در آزمون های TA در یكسال گذشته رد شده و گواهینامه زیست محیطی را دریافت نكرده اند. وی برخی مشكلات كمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی را عدم تخصیص بودجه و امكانات، وجود ارتباط مالی مستقیم بین آزمایشگاه ها و شركت های بازرسی با تولیدكنندگان و واردكنندگان، عدم وجود محمل قانونی و زیرساخت مناسب جهت ارزیابی آلایندگی خودرو های در حال تردد، عدم وجود آزمایشگاه آلایندگی بر روی خودرو های دیزلی در داخل كشور، و عدم وجود ارتباط مناسب برای تبادل اطلاعات و مدارك مربوط به محصولات گوناگون از مراجع ذی صلاح خارجی دانست. رئیس مركز ملی هوا به اقداماتی در حوزه نوسازی همچون نوسازی ۷۰ هزار تاكسی از سال ۹۴ تا ۹۶ اشاره نمود و اظهار داشت: نابسامانی وضعیت تولید خودرو در كشور همچون در بحث قیمت، ممنوعیت واردات خودرو، عدم تخصیص بودجه و مواردی از این دست مشكلات حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستند. میرزایی درانتها با اشاره به مشاركت دستگاه ها در كارگروه ملی آلودگی هوا، اظهار داشت: وزارت كشور بیشترین حضور در جلسات و وزارت نیرو و سازمان برنامه كمترین حضور در این كارگروه را داشتند. وی اظهار داشت: شهرداری تهران، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و وزارت نفت مشاركت و همكاری خوبی داشتند اما پلیس راهور در حوزه LEZ، اسقاط، اعمال قانون خودرو های فرسوده، وزارت كشور در بحث توقف رتروفیت فیلتر دوده و معاینه فنی و وزارت صنعت در بسته توسعه موتورسیكلت ها و موارد مشابه، همكاری و مشاركت خوبی نداشتند.


منبع:

1398/05/17
18:45:23
5.0 / 5
53
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل