گل پیچ GolPich

ارتقای استاندارد خودرو ها راهكار كاهش ازن

ارتقای استاندارد خودرو ها راهكار كاهش ازن پنج روز پی در پی است كه در تهران «ازن» هوا را آلوده می كند. دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست می گوید كه علت اصلی تولید پیش سازهای آلاینده ازن، خودرو ها و موتورسیكلت های بنزینی هستند. برخی به ما می گویند كه چرا روی مبحث ارتقای استاندارد خودرو ها سفت و سخت ایستاده اید؟ در پاسخ به این باید اظهار داشت كه تأثیر ارتقای استانداردهای خودرویی بر آلودگی هوا را پنج سال دیگر خواهیم دید و آن موقع افسوس می خوریم كه چرا زودتر به سمت ارتقای استانداردها حركت نكردیم.



به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، «ازن» آلاینده ای است که سر و کله اش در ایام گرم تابستانی پیدا می شود. شاید پیش از این تصور بیشتر ما این بود که حداقل تابستان را بدون وجود آلاینده های هوا نفسی راحت می کشیم اما آمار نشان داده است که آلاینده ازن بدون اینکه مانند ذرات معلق در پاییز، سیاهی هوا و تنگی نفس را به دنبال داشته باشد، از آغاز سال تابحال ۱۱ روز از هوای پایتخت را آلوده کرده است که در این بین هوا ۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و دو روز هم در مرز ناسالم برای همه گروه ها گزارش شد.
هر چند که افزایش غلظت «ازن» به ظاهر مانند ذرات معلق با چشم قابل تشخیص نیست و بسیاری از افراد متوجه آلودگی هوای تهران به علت افزایش غلظت این آلاینده نمی شوند اما تهدیدات «ازن» برای سلامت افراد جامعه کم از ذرات معلق نیست. بر مبنای اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مواجهه با این آلاینده می تواند سبب تحریک سیستم تنفسی، ایجاد سرفه، تحریک گلو، درد قفسه سینه، ایجاد و تشدید آسم و آلرژی و در صورت مواجهه مکرر سبب تخریب بافت ریه شود. این عوارض در کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری های تنفسی عوارض بسیار جدی تری را به دنبال دارد.
بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - درباره اینکه «ازن» چگونه تولید می شود و چرا روزهای گرم تابستانی را آلوده می کند به ایسنا می گوید: ازن آلاینده ای ثانویه است. آلاینده ناکس و هیدروکربن های نسوخته در حضور گرما و تابش شدید خورشید طی تابستان آلاینده ازن را تولید می کنند. علت اصلی تولید آلاینده ناکس و هیدورکربن های نسوخته هم خودرو ها و موتورسیکلت های بنزینی هستند. منابع ساکنی که آلودگی هوا تولید می کنند - مانند نیروگاه ها و صنایع - هم در افزایش غلظت آلاینده ازن نقش دارند.
طی روزهای گرم سال قبل «ازن» ۲۵ روز از هوای تهران را آلوده کرد و در سال ۹۷ هم افزایش غلظت این آلاینده علت اصلی آلودگی هوا در تهران طی ۱۶ روز بود. بر مبنای پیشبینی های انجام شده آلاینده ازن سال جاری تعداد روزهای بیشتری از سال را آلوده می کند. اشجعی در اینباره اظهار می کند: حدود پنج سال است که طی ماه های گرم سال غلظت آلاینده ازن به صورت مداوم افزوده می شود و نخستین دلیل این مورد افزایش خودرو های بنزینی در تهران است. در سال ۹۳ در پایتخت ۲.۵ میلیون خودروی بنزینی داشتیم اما این رقم در سال ۹۶ به ۴ میلیون رسید. مشخص است که افزایش تعداد خودرو ها که عامل اصلی تولید آلاینده ناکس و هیدروکربن های نسوخته هستند، در افزایش غلظت «ازن» در حضور گرما موثر است.
ارتقای استاندارد خودرو های تولیدی به یورو۵ در حالی بعنوان یکی از راهکارهای کاهش آلاینده های هوا همچون «ازن» مطرح می شود که چندین سال است خودروسازان زیر بار این مورد نرفته اند. عیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست - در آخرین واکنش خود نسبت به این مورد به ایسنا گفته بود که فشارهای زیادی روی این سازمان برای عدم اصرار بر ارتقای استاندارد خودرو ها به علت مشکلات کشور است اما باوجود این ما روی این مورد ایستاده ایم. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست هم در اینباره معتقد است: ارتقای استانداردها راهکار کاهش انتشار آلاینده ها از خودرو های جدیدی است که مقرر است تولید شوند. برخی به ما می گویند که چرا روی مبحث ارتقای استاندارد خودرو ها سفت و سخت ایستاده اید؟ در پاسخ به این باید اظهار داشت که تأثیر ارتقای استانداردهای خودرویی بر آلودگی هوا را پنج سال دیگر خواهیم دید و آن موقع افسوس می خوریم که چرا زودتر به سمت ارتقای استانداردها حرکت نکردیم.
به گفته اشجعی آلاینده هایی که هم اکنون در هوا منتشر می شود مربوط به خودروهایی است که بیشتر از پنج سال پیش تولید شده اند. اگر استاندارد این خودرو ها به جای یورو۲، یورو ۴ بود حالا کیفیت هوای بهتری را تجربه می کردیم.
او در ادامه ضمن اشاره به سهم خودرو های در حال تردد، خودرو های فرسوده و موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوا، انتشار آلاینده های گازی و افزایش غلظت آلاینده هایی مانند «ازن» می گوید: چاره کنترل انتشار آلاینده ها از خودرو های در حال تردد سخت گیری در معاینه فنی، پیشگیری از تردد آلاینده ها و تعویض کاتالیست خودرو های عمومی و تاکسی ها است. اجرای طرح هایی مانند طرح ترافیک برای کاهش تردد خودرو ها هم سبب کاهش انتشار آلاینده های هوا و در نتیجه کاهش آلاینده هایی همچون «ازن» می شود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای کنترل آلودگی هوای ناشی از خودرو ها و موتورسیکلت های فرسوده هم می توان اسقاط و از رده خارج کردن آنها را در اولویت قرار دارد. با این اقدام در کاهش آلودگی هوا هم از منظر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و هم از منظر آلاینده ازن موفق خواهیم بود. البته باید به این نکته توجه کرد که در کنار این اقدامات تولید موتورسیکلت های برقی و برقی سازی ناوگان عمومی هم نباید فراموش شود.
بر اساس آخرین اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران، منابع متحرک ۳۵ درصد در تولید آلاینده ناکس که پیش ساز «ازن» است موثرند. بر طبق این اطلاعات همینطور نیروگاه ها و صنایع به ترتیب ۳۲ و ۸ درصد در تولید ناکس تأثیر دارند. اشجعی با اشاره به سهم منابع ثابت در تولید پیش سازهای ازن و آلاینده های گازی می گوید: تأمین سوخت گاز برای نیروگاه ها و عدم استفاده از مازوت در آنها و کنترل مصرف انرژی در کاهش آلودگی های هوا سهم مهمی دارد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در انتها تصریح کرد: چنانچه ما سالانه شاهد افزایش انتشار آلاینده ها از منابع مختلف باشیم در نتیجه آن در ایام گرم سال وضعیت آلاینده ازن بدتر خواهد شد، همانظور که حالا شاهد افزایش روزهای آلوده از منظر این آلاینده هستیم.





منبع:

1399/04/09
19:02:39
5.0 / 5
2214
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل