گل پیچ GolPich
مدیر واحد سنجش و نگهداری شركت كنترل كیفیت هوا توضیح داد

علت افزایش غلظت دی اكسید گوگرد در جنوب تهران

علت افزایش غلظت دی اكسید گوگرد در جنوب تهران به گزارش گل پیچ مدیر واحد سنجش و نگهداری شركت كنترل كیفیت هوا، از افزایش غلظت آلاینده دی اكسید گوگرد در شهر تهران در بازه زمانی یكم تا هفدهم شهریور ۹۹ اطلاع داد.


به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، احمد طاهری اظهار داشت: بنا به داده های آلودگی هوای اندازه گیری شده در ایستگاه های سنجش کیفیت هوا از آغاز ماه جاری بخصوص در ایام هفتم و دهم شهریور، غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در شهر تهران افزایش چشمگیری را نشان می‎دهد. وی با اشاره به اینکه بر مبنای داده های مذکور، میزان افزایش غلظت این آلاینده در ایستگاه های جنوبی شهر تهران به میزان قابل توجهی بیشتر بوده است، اظهار نمود: در حالی طی روزهای اخیر، غلظت های بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاه های مذکور مشاهده شده که حداکثر غلظت این آلاینده در سایر روزها در حدود ppb ۲۰ بوده است. طاهری با اعلان اینکه با عنایت به تعطیلات رسمی هفته گذشته و کاهش تردد وسایل نقلیه، انتظار می رفت شاهد کاهش غلظت آلاینده های هوا باشیم، خاطرنشان کرد: اما بر خلاف سایر آلاینده ها همچون منوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن، غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد افزایش چشمگیری را نشان داد که استفاده از سوخت های دیزل با گوگرد بالا یا مازوت در صنایع واقع در جنوب شهر تهران که دی اکسید گوگرد بالایی تولید می کنند را بعنوان یک احتمال مطرح می کند. وی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه دیگر در این رابطه، کاهش مجدد غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد پس از تعطیلات هفته گذشته با وجود افزایش تردد ناوگان حمل و نقل است، اظهار نمود: غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال های گذشته عمدتاً به سبب کاهش قابل ملاحظه گوگرد در سوخت دیزل و ارتقای استاندارد آن به یورو ۴ روند کاهشی را نشان می دهد، به صورتی که غلظت آن در خیلی از روزهای سال در محدوده پاک و قابل قبول قرار دارد. طاهری با اعلان اینکه با این حال، استفاده از سوخت های با گوگرد بالا همچون مازوت و افزایش قابل ملاحظه غلظت آلاینده گوگرد دی اکسید از جهات مختلف حائز اهمیت می باشد، خاطرنشان کرد: نکته اول، باآنکه این افزایش غلظت در حدی نبوده که شاخص کیفیت هوای کل شهر را در وضعیت ناسالم قرار دهد اما از آن جایی که غلظت های بالای ppb ۱۰۰ در ایستگاه های جنوبی مشاهده شده است، در صورت استفاده از سوخت های مذکور، اساسا در مجاور محل مصرف، غلظت های به مراتب بالاتری را به دنبال داشته است. طاهری با بیان اینکه بعنوان دومین نکته، باآنکه آلاینده دی اکسید گوگرد بعنوان آلاینده شاخص سوخت های با محتوای گوگرد بالا شمرده می شود، اما سوخت های مذکور منجر به تولید آلاینده ذرات معلق کوچک تر از دو و نیم میکرون به صورت مستقیم بر اثر احتراق و غیر مستقیم در اثر تولید ذرات ثانویه از سایر فرآورده های آنها خواهند شد، تصریح کرد: نکته آخر اینکه، فرآورده های حاصل از احتراق سوخت های مذکور، تولید بوی نامطبوع را به همراه دارند، یعنی همان پدیده ای که طی سال های گذشته چندین بار در سطح شهر تهران مشاهده شده و استفاده از سوخت مازوت بعنوان یکی از علل آن مطرح گردیده است. مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه شرایط جوی همچون سرعت باد و ارتفاع لایه مرزی در فصول گرم سال در وضعیت بسیار مناسب تری نسبت به فصول سرد قرار دارند، اشاره کرد: ازاین رو، در صورت تداوم انتشار بالای این آلاینده در فصل زمستان با عنایت به شرایط غالب جوی همچون وارونگی هوا در این فصل، شاهد شرایط به مراتب بدتری از نظر غلظت و گستره تأثیر آن خواهیم بود.

1399/06/19
23:44:09
5.0 / 5
1404
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , باد , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل