گل پیچ GolPich

بلاتكلیفی قانون فیلتر دوده در نبود جزئیات

بلاتكلیفی قانون فیلتر دوده در نبود جزئیات گل پیچ: بر مبنای سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران؛ از مجموع ذرات معلق تولیدی در شهر تهران، ۲۳ درصد سهم كامیون ها، چهار درصد سهم مینی بوس ها، ۱۲درصد سهم اتوبوس های شركت واحد و ۱۸ درصد سهم سایر اتوبوس ها است. از این رو با عنایت به دیزلی بودن ناوگان های یاد شده می توان این طور نتیجه گیری كرد كه خودروهای دیزلی همچنان از عوامل مهم در آلایندگی شهر تهران هستند.



بر اساس مطالعات انجام شده طی سال های گذشته در مورد راهكار كاهش آلاینده های ناشی از احتراق وسایل نقلیه دیزلی، «فیلتر جاذب دوده» تنها راهكار واقعی كاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی اعلام گردید. بنابراین قانون نصب فیلتر دوده در مهرماه ۹۵ ابلاغ گردید و خودروسازان مكلف به نصب این قطعه كنترل كننده آلودگی شدند و سازمان محیط زیست به نظارت و بازرسی خط تولید دیزل ها موظف شد. متاسفانه این مصوبه دولتی در اجرا با فراز و نشیبهایی مواجه شد كه اجرای آن را در هاله ای از ابهام قرار داد و با گذشت بیش از یك سال از ابلاغ این قانون، كه به منظور كاهش آلودگی هوا به تصویب و تایید رسیده بود، اثرگذاری لازم را نداشته است.

یكی از ایرادات اساسی به روش اجرای قانون فیلتر دوده، روشن نبودن جزئیات آن است. مهدی دوزندگان -فعال محیط زیست و كارشناس ارشد مكانیك- در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه بعد از تصویب قانون فیلتر دوده، وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست این بود كه جزئیات این قانون را مشخص و ابلاغ كند، اظهار داشت: در اوایل سال ۹۴، كمیته ای با حضور مشاوران خارجی از موسسه VERT سوئیس (یكی از معتبرترین سازمان های گواهی دهی به فیلترسازان در جهان) و نمایندگان تمامی خودروسازان دیزلی داخلی برای تدوین «سند راهنمای قانون فیلتر دوده» تشكیل شد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان دستگاه های مختلف در جلسات این كمیته اظهار نمود: از كارشناسان خبره حوزه خودرو هم در این جلسات حضور داشتند و تقریبا می توان ادعا كرد كه همه ذینفعان همچون نمایندگان وزارت صنعت و معدن و معاونت محیط زیست هم در جلسات شركت می كردند و بنابراین این كمیته عنوان «كمیته ذینفعان» گرفت.

این فعال حوزه محیط زیست اضافه كرد: برگزاری این جلسات تا اواخر سال ۹۴ ادامه داشت و در نهایت خروجی كمیته در قالب گزارشی كاملا كارشناسی شده به نام «سند راهنمای تدوین جزئیات مصوبه استاندارد آلایندگی EURO۴+ DPF» عرضه و قرار شد كه سازمان محیط زیست با كمك این سند جزئیات اجرایی مصوبه قانون فیلتر دوده را كه قرار بود از فروردین ماه سال ۹۶ اجرایی شود، مشخص و منتشر كند.

دوزندگان با اشاره به اینكه این گزارش در بهمن ماه سال ۹۴ آماده و به سازمان محیط زیست عرضه شد، اظهار داشت: متاسفانه با وجود زمان مناسب از تحویل سند راهنما تا تاریخ اجرایی شدن قانون، سازمان محیط زیست اقدامی در این خصوص صورت نداده كه این امر سبب بلاتكلیفی در اجرای این مصوبه پرارزش شد. در این مدت بعضی از خودروسازان به علت شفاف نبودن جزئیات قانون از اجرای آن سر باز زدند. چون خودروسازان معتقد بودند وقتی جزئیات قانون مشخص نیست نمی دانند كه بر مبنای چه اصولی باید فیلتر نصب كنند و مدعی بودند ما نمی دانیم محیط زیست چه توقعی از ما دارد و همین موارد كافی بود تا قانون فیلتر دوده در همان ابتدا با چالش بسیار بزرگی مواجه شود.

وی با تاكید بر اینكه كلیات ابعاد و جزئیات مربوط به اجرایی شدن قانون فیلتر دوده مورد بررسی قرار گرفته و در سند ذكر شده بود، اظهار داشت: در این سند راهنما، محدودیت های آلایندگی قانون جدید همچون تعداد ذرات معلق خارج شده از اگزوز و همینطور روند گرفتن گواهی نامه های مدنظر سازمان محیط زیست مشخص شده بود و خودروسازان یك مسیر مشخص و واحد در اجرای این قانون را پیش روی خود می دیدند. تنها اقدام مورد نیاز برای انتشار سند اجرایی، تكمیل دو پیوست اشاره شده در سند راهنما و انتشار آن توسط سازمان محیط زیست بود كه متاسفانه این اقدام مهم صورت نگرفت.

دوزندگان در مورد سرنوشت این سند اظهار نمود: سند جزئیات قانون فیلتر دوده از جانب سازمان محیط زیست ابلاغ نشد و در نهایت در نتیجه پیگیری دستگاه ها و نهادهای مختلف و حتی فعالان حوزه محیط زیست و مكاتبات این بخش ها با سازمان محیط زیست، در اسفندماه سال ۹۵، یعنی یك ماه مانده به تاریخ اجرایی شدن قانون، پیش نویس سند از جانب سازمان محیط زیست در دو صفحه منتشر گردید. این در حالی بود كه سند راهنمای ارسال شده به این سازمان یك سند ۲۲ صفحه ای بود.

به گفته این فعال حوزه محیط زیست، متاسفانه همین پیش نویس دو صحفحه ای اشتباهات بسیار فاحشی داشت و با اعتراض بخش های مختلف صنعت خودرو مواجه شد كه در نهایت سازمان محیط زیست همین پیش نویس دو صفحه ای را هم حذف كرد. هم اكنون هیچ جزئیاتی برای اجرای قانون فیلتر دوده وجود ندارد.

وی در مورد اجرای قانون فیلتر دوده در شرایط فعلی در نبود سند جزئیات اجرای قانون اظهار داشت: نبود سند جزئیات اجرای این قانون متاسفانه صدمات بسیار زیادی به این مصوبه پرارزش تحمیل كرده است. یكی از مهمترین صدمات وارد شده این است كه بعد از گذشت نزدیك به ۹ ماه از اجرایی شدن این مصوبه، هنوز روند دریافت مجوز برای خودروهای مجهز به فیلتر مشخص نیست و این كار كاملا سلیقه ای صورت می گیرد. افزون بر این از دیگر صدمه هایی كه عدم انتشار این سند در زمان مناسب به مصوبه زد این است كه استاندارد EEV به مصوبه فیلتر دوده، افزوده شد.

دوزندگان در مورد استاندارد EEV توضیح داد: EEV، استاندارد منسوخ شده اروپایی است و فایده ای برای حل معضل آلایندگی ذرات معلق ندارد.

همچنین وی به سوء استفاده های ناشی از نبود سیستم نظارت و مشخص نبودن سند راهنما اشاره و اظهار نمود: یك فیلتر دوده باید حدود ۹۸ درصد در حذف ذرات معلق جامد اثرگذاری داشته باشد، اما اخیرا خودروی فیلترداری را شخصا تست كردم كه تعداد ذرات معلق آن از خودرویی كه فیلتر دوده نداشت، بیشتر بود و این خودرو با این وضعیت مجوز پلاك گذاری هم گرفته است.

این فعال حوزه محیط زیست در انتها اظهار نمود: امیدوارم مسئولین جدید سازمان محیط زیست، كار ناتمام مسئولین قبلی را در این خصوص به اتمام برسانند كه بی گمان روشن شدن جزئیات مصوبه به همراه كاهش سطح گوگرد سوخت بعنوان دو راهكار اصلی برای نجات مصوبه فیلتر دوده مطرح است.

به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، پیش از این نیز، محمد علی احترام -عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی- ضمن انتقاد از نبود نظارت منسجم روی عملكرد سیستم های پس پالایش خودروها مثل فیلتر دوده خودروهای دیزلی به ایسنا گفته بود كه سازمان محیط زیست هنوز آزمایشگاه مرجع برای تست خودروهای دیزل ندارد، برای همین اغلب خودروسازان ایرانی از شركت های خارجی تاییدیه تولید می گیرند و هیچ تضمینی به جهت اینكه بعدا در تولید انبوه، كلیه الزامات را رعایت كنند، وجود ندارد.

و حسین ایزانلو - فعال محیط زیست و كارشناس حوزه خودرو- در گفت و گو با ایسنا، عنوان كرده بود كه در فقدان سیستم نظارتی مجهز و خبره دور از انتظار نیست كه برخی سازندگان، در تولید انبوه تنها پوسته فیلتر بدون هسته نصب كنند.

موضوع فیلتر دوده تبدیل به یك بلك باكس شده است. قانون نصب فیلتر دوده ظاهرا اجرا می شود، اما واقعیت این است كه سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل مشخصی برای این قانون ندارد واز همین مبحث سوء استفاده هایی هم صورت می گیرد.




1396/09/25
13:52:37
5.0 / 5
5030
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل