گل پیچ GolPich
مونوكسید كربن نفس شهرها را گرفت

خودروی سبز علاج درد هوای سیاه، به تجربه جهانی اعتماد نماییم

خودروی سبز علاج درد هوای سیاه، به تجربه جهانی اعتماد نماییم گل پیچ: خرم آباد- كلاف سردرگم آلودگی هوا در كلان شهرهای كشور نیازمند راهكارهای جدی تری نسبت به تعطیلی مدارس وادارات است، شاید زمان آن فرارسیده بیشتر به مبحث توسعه خودروهای سبز فكر نماییم.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: روند رو به گسترش آلودگی هوا در كلان شهرها سبب شده تا راهكارهای متعددی برای كاهش سطح آلودگی ها عرضه شود كه در این میان نخبگان جامعه معتقدند باید با استفاده گسترده از خودروهای سبز یا همان خودروهایی كه بدون استفاده از سوخت فسیلی و تنها باانرژی های پاك كار می كنند، بر مشكلات فائق آمد.
دكتر هاجر باقری طولابی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تنها راه نجات از آلودگی هوای كلان شهرها استفاده از خودروهای هیبریدی به جای ناوگان حمل ونقل كلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و... است.
وی اضافه كرد: سهم خودروها در تولید آلاینده اكسیدهای نیتروژن NOx و همینطور ذرات معلق، تقریباً ۵۰ درصد است.
۹۷ درصد گاز مونوكسید كربن در تهران توسط خودروها تولید می شود
این استاد دانشگاه با استناد به مطالعات انجام شده در مورد سهم منابع متحرك در تولید آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرك و ۱۵ درصد به منابع ساكن برمی گردد و ۹۷ درصد گاز مونوكسید كربن این شهر هم توسط خودروها تولید می گردد.

باقری طولابی با عرضه آمار آلودگی سایر كلان شهرهای ایران، تنها علاج این فاجعه ملی و حتی جهانی را استفاده از خودروهای هیبریدی دانست.
تا سال ۲۰۴۰ یك سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشكیل می دهند
هادی گلورانی از اعضای تیم ساخت یك خودرو هیبریدی هم در این رابطه اظهار داشت: در جهان امروز ساخت خودروی هیبریدی برای كشورهای صنعتی غربی در اولویت قرارگرفته و بیشتر خودروسازهای بزرگ دنیا آغاز به ساخت خودروهای الكتریكی یا همان برقی كرده اند، و تا حدی زیادی هم موفق شده اند كه خودرویی استاندارد و شكیل در این زمینه بسازند.
وی ادامه داد: حتی در كشور نروژ تا سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده كه تمام خودروهای این كشور هیبریدی و الكتریكی شوند.
گلورانی بیان كرد: بر مبنای پیش بینی های منتشرشده از منابع رسمی، تا سال ۲۰۴۰ یك سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشكیل می دهد كه جایگزین حدود ۸ میلیون بشكه نفت در روز می شود؛ تغییر جهت جهانی به سمت خودروهای برقی، انقلابی در صنعت خودرو تولید خواهد نمود و به علت كاهش تقاضا برای بنزین به تولیدكنندگان نفت خسارت وارد می نماید.

وی اضافه كرد: چین هم اكنون بزرگ ترین بازار برای خودروهای الكتریكی به حساب می آید، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه اتومبیل برقی در این كشور توسط مردم خریداری شده، آمریكایی ها هم سال قبل حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی خریداری كردند.
گلورانی خاطرنشان كرد: نروژ هم یكی دیگر از كشورهایی است كه اهمیت زیادی برای گسترش استفاده از خودروهای الكتریكی قائل است، باآنكه آمار فروش این دسته از خودروها در نروژ قابل مقایسه با چین نیست، اما در مقایسه با جمعیت این كشور درصد بالایی را شامل می گردد.
زیرساخت لازم جهت استفاده از خودروهای هیبریدی در كلان شهرها وجود ندارد
ابراهیم سلطانی فر كارشناس ساخت خودروهای هیبریدی هم با اشاره به اینكه در كشور ما هم شهرداری تهران سال قبل ۵ هزار دستگاه تاكسی الكتریكی را به ناوگان حمل ونقل عمومی وارد كرد كه شروع بسیار خوبی برای پاكیزگی هوای تهران به حساب می آید، اظهار داشت: اما با عنایت به قیمت بالا و همینطور نداشتن زیرساخت جهت استفاده كلان از این نوع خودروها این پروسه نمی تواند پاسخگوی این حجم از جمعیت كلان شهری همانند تهران باشد.

بنابراین گزارش، با عنایت به اهمیت خودروهای هیبریدی در استان لرستان هم نخبگان دانشگاهی اقدام به تولید یك خودرو هیبریدی كرده اند كه جزو نخستین خودروهای دنیاست و موتور آن قابلیت تغذیه هم زمان از دو انرژی باد و خورشید را دارد.
مهم ترین خصوصیت این خودرو دائمی بودن منبع انرژی بادی این خودرو هیبریدی است، حتی اگر خورشید هم جهت شارژ ماشین نباشد، سرعت باد هم صفر باشد بازهم با حركت خودرو خودبه خود باد تولیدشده و توربین بادی این خودروی منحصربه فرد انرژی الكتریكی تولید می كند و سبب تغذیه موتور خودرو می گردد.
هزینه خورشید و باد برای تغذیه این ماشین مجانی است! درحالی كه به قول كارشناسان اگر هزینه خرید بنزین در طول یك سال برای یك دستگاه تاكسی در شهر تهران را هم در نظر بگیریم كه مبلغی بالای ۱۰ میلیون تومان است، درحالی كه می توان گفت مثلاً در مدت ۵ سال حداقل هزینه سوخت خودرو حدود ۶۰ میلیون تومان می گردد كه با افزودن این مبلغ به مبلغ اولیه خرید تاكسی می توان گفت ازنظر اقتصادی هم قابل توجیه است!
با ساخت خودروهای هیبریدی صرفه جویی بسیار زیادی را برای اقتصاد ایران صورت می گیرد
به هرروی، این مباحث اقتصادی جدای از آلودگی ۸۵ درصدی خودروهای بنزینی شهر تهران و دیگر شهرهای كلانی است كه درگیر این معضل زیست محیطی شهری هستند.
هاجر باقری طولابی استاد دانشگاه در ادامه توضیح می دهد: با ساخت خودروهای هیبریدی صرفه جویی بسیار زیادی را برای اقتصاد ایران صورت می گیرد، كه این مورد همواره مدنظر مقام معظم رهبری در سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی اضافه كرد: حتی با عنایت به وابستگی بیش ازحد اقتصاد ما به نفت می توانیم با توسعه استفاده از خودروهای هیبرید این سرمایه عظیم را كه همیشگی نیست ذخیره و از آن بعنوان اهرم قدرت نرم و سخت سیاسی و اجتماعی در دنیای رقابتی امروز استفاده نماییم.

باقری طولابی تاكید كرد: كاهش آلودگی هوا با استفاده گسترده از خودروهای هیبریدی نیازمند حمایت مسئولین از رئیس جمهور تا وزیران راه، نیرو و صنعت و از همه مهم تر شهرداری های كلان شهرها و محیط زیست كشور است.
استفاده از ماشین های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هوا
مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم با اشاره به صدمه های مختلف ناشی از آلودگی هوا همچون صدمه های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی، اظهار داشت: كنترل در مبدأ یا منبع تولید آلودگی، همینطور استفاده از فناوری های نوین همچون استفاده از ماشین های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هوا است.
حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از عرضه پیشنهاد ثبت سفارش واردات خودروهای هیبریدی به وزیر صنعت اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به اینكه مصرف بنزین هیوندای هیبریدی در هر ۱۰۰ كیلومتر چهار لیتر است، به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادشده تا حداقل ثبت سفارش خودروهای هیبریدی صورت گیرد. این خودروها چنان برای كشورها مهم است كه سبب شده تمامی دولت ها به تولید و یا واردات این خودروها یارانه بدهند.

وی ادامه داد: شرایط اقلیمی و آلودگی محیط زیست، ایران را مجبور كرده تا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی برود؛ بر این اساس باید این خودروها در حمل ونقل عمومی به كار گرفته شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: در ابتدا تعدادی خودروی كمری هیبریدی به كشور وارد و در تاكسی های خط فرودگاه امام خمینی(ره) مشغول به كارشده است؛ اما اكنون برندهای دیگری هم در این خطوط استفاده می شوند؛ البته باید توجه داشت كه این خودروساز كره ای یكی از تولیدكنندگان صاحب نام در این عرصه است و به نظر می رسد با تولید خودروهای آن در ایران، بتوان گام های بلندی را برداشت.
اسفهبندی خاطرنشان كرد: خودروهای هیبریدی، خودروهای دوستدار محیط زیست بوده كه مصرف بنزین آن ها هم بسیار كم و جهت استفاده در خطوط تاكسی رانی بین شهری تهران - مشهد ماهانه صرفه جویی قابل توجهی خواهد داشت.

1396/10/21
21:10:05
5.0 / 5
5040
تگهای خبر: آب , آلودگی , باد , هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل