گل پیچ GolPich

سهم سواری ها چالش حل نشده در تولید آلودگی هوا

سهم سواری ها چالش حل نشده در تولید آلودگی هوا گل پیچ: سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران، علاوه بر تعیین سهم منابع ثابت و متحرك، سهم تقریبی خودروها به تفكیك ناوگان از كل انتشار آلودگی هوای تهران را مشخص كرده است اما آنچه توجه و مرور مجدد این سیاهه و توجه به برخی نكات را واجب می كند؛ واكنش مسئولان در مورد «سهم ناچیز سواری ها در تولید آلودگی هوای تهران» است.



به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، بر مبنای سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران سهم سواری ها در تولید ذرات معلق دو درصد و سهم این خودروها در سایر آلاینده ها ۴۹ درصد ارزیابی شده است. سهم دو درصدی سواری ها در تولید ذرات معلق، خیلی از مسئولان را دچار خطا كرده و سبب شده در برنامه های كاهش آلودگی هوا، توجه كامل به این ناوگان نشود.



پیش از این شهربانو امانی-عضو شورای شهر تهران- طی یادداشتی در مورد آلودگی هوا ضمن اشاره به سهم ۷۰ درصدی منابع متحرك اظهار داشت: كمتر از سه درصد این آلودگی را خودروهای سواری تولید می كنند ازاین رو برای یك راه حل فوری باید تمركزمان را بر كامیون ها، اتوبوس های با سوخت گازوئیل و موتورسیكلت ها بگذاریم.

سئوال اصلی اینجاست كه سهم سواری ها در بین آلودگی هوای تهران تا این حد كه این عضو شورا تاكید كرده؛ ناچیز است؟ و آیا به همین راحتی می توان از كنار خودروهای سواری و آلودگی ناشی از آنها عبور كرد؟

مسعود تجریشی-معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- به تازگی در نشست مربوط به هفته هوای پاك اظهار نمود: بر اساس مطالعات سال ۱۳۹۵، سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاكسی در تولید آلودگی سه درصد است باوجود اینكه این دستگاه ها ۸۰ درصد ناوگان تهران را تشكیل می دهند.

افزون بر اینها، عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در ماه های گذشته بارها عامل اصلی آلودگی هوای تهران را كامیون ها و اتوبوس ها دانست و بر لزوم نوسازی كامیون ها و اتوبوس ها تاكید كرد البته این اصرار و تاكید بسیار به جاست و ضروری می باشد كه نسبت به جایگزینی كامیون ها، مینی بوس ها و اتوبوس های فرسوده بی معطلی اقدام گردد و حداقل نصب فیلتر دوده روی این دستگاه ها مورد تمركز قرار گیرد. اما سهم به ظاهر اندك سواری ها در تولید ذرات معلق مسئولان را به یك خطا دچار كرده است و آن غفلت از سهم بالای سواری ها در تولید «ذرات معلق ثانویه» است.

باید بدانیم آلاینده هایی كه از اگزوز سواری ها خارج می شود؛ لزوما همان آلاینده ای نیست كه ما انسان ها تنفس می نماییم. به عبارت ساده تر؛ گازها و ذرات معلق اولیه تولید شده از خودروهای سواری بر اثر تماس با نور خورشید و سایر فعل و انفعالات جوی، تبدیل به یك آلاینده جدید به اسم «ذرات معلق ثانویه» می گردد.
محمدعلی احترام-كارشناس حوزه آلودگی هوا- در این باره به ایسنا می گوید: غفلت از آلاینده ثانویه ممكن است ما را در ارزیابی نقش خودروهای سواری در تولید آلودگی هوا دچار خطا كند. ضمن اینكه بر مبنای تحقیقات انجام شده، در تخمین های منبع شناسی در كشورهای مختلف در شرایط دمای پایین، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ذرات معلق (pm۲.۵) شهرها از نوع ذرات ثانویه است، ازاین رو منطقی نیست كه سواری های بنزین سوز را در تولید آلودگی بخصوص در فصول سرد سال دست كم بگیریم.


در این باره حسین شهبازی كه مدیریت پیش بینی شركت كنترل كیفیت هوای تهران را برعهده دارد، معتقد است: آلاینده های گازی به وسیله خیلی از خودروهای سواری تولید می شوند و قابلیت تبدیل به ذرات معقل را دارند ازاین رو ادعای اینكه خودروهای سواری هیچ نقشی در تولید آلودگی ندارند، ادعای درستی نیست.
وی به ایسنا می گوید: خودروهای سواری از سه طریق در غلظت ذرات معلق شهر تهران تأثیر گذار هستند؛ یكی ذرات خروجی اگزوز كه در سیاهه انتشار شهر تهران در قالب ذرات معلق اولیه مورد بررسی قرار گرفته و سهم ۲ درصدی در انتشار سالانه شهر تهران برای آن مشخص شده است. دیگری تشكیل ذرات ثانویه در اتمسفر بر اثر انتشار آلاینده های گازی ناشی از خودروهای سواری است و سومین راه تولید، ذرات سایشی ناشی از سایش ترمز و لاستیك و بازنشر ذرات ته نشین شده بر روی سطح زمین بر اثر تردد خودروها است.


تجهیز خودروهای بنزینی به كاتالیست و حذف خودروهای فرسوده در كاهش آلاینده ثانویه نقش چشمگیر دارد

احترام -عضو هیات علمی دانشكده انرژی و مكانیك دانشگاه شهید بهشتی - با اشاره به نقش كاتالیست ( سامانه پس پالایش) خودرو و كیفیت سوخت در كاهش آلاینده ذرات ثانویه، به روند نظارت بر چرخه تولید خودروها انتقاد می كند و به ایسنا می گوید: این مورد در دنیا بعنوان یك مبحث نسبتا جدید پیگیری می گردد و تحقیقات بسیاری درباره آن شروع شده است اما كیفیت كاتالیست خودروهای سواری، مرغوبیت سوخت بخصوص از لحاظ مواد تبخیری و گوگرد در این زمینه اهمیت بسیاری دارد ازاین رو تجهیز خودروهای بنزینی به كاتالیست مناسب و حذف خودروهای فرسوده می تواند تا حد چشمگیری در كاهش میزان تولید آلاینده ثانویه نقش داشته باشد.



وی در ادامه با اشاره به اینكه بر مبنای برآوردها و نتایج معاینه فنی، معمولا كاتالیست های نصب شده روی برخی سواری ها كیفیت مناسبی ندارند، تاكید می كند: برخی سواری هایی كه باید بر مبنای استاندارد تولید شوند با سواری هایی كه در اختیار مردم قرار می گیرند؛ تطابق ندارند و كیفیت نامناسب كاتالیست سواری ها این مورد را تایید می كند و همه این موارد به نحوه نظارت بر تولید خودرو مرتبط می باشد.

این كارشناس حوزه خودرو ضمن ابراز تاسف از واگذاری نظارت بر تولید خودروها به بخش های خصوصی می گوید: در همه جای دنیا نظارت بر چرخه تولید خودرو برعهده دولت قرار می گیرد تا شك و شبهه ای در آن وارد نباشد اما متاسفانه در كشور ما برعكس است و بازرسی تولید خودرو به شركت های خصوصی یه به عبارت درست تر شركت های خصولتی سپرده شده است و همین وضعیت چرخه نظارت در كشور ما را دچار ایرادات اساسی كرده است.

احترام تاكید می كند: سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت و بازرسی خویش را در زمینه تولید خودروها تشدید كنند. متاسفانه هم اكنون این دو سازمان به علت عدم دسترسی به تجهیزات به روز، نظارت بر تولید خودروها را به شركت های خصوصی واگذار كرده اند و همین كار شروع خیلی از مشكلات است.
به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، تهران امروز در شرایط اخطار قرار دارد و هوا برای همه گروه های سنی ناسالم می باشد و حتی مدارس تهران تعطیل شده است. در ماه های گذشته علاوه بر تصویب قانون هوای پاك در مجلس شورای اسلامی، در دولت هم تصمیماتی برای كاهش آلودگی هوا گرفته شد البته نگاه صفر و صدی به منابع آلاینده ممكن است كشور را در كاهش آلودگی هوا دچار شكست كند. آنچه در این میان حیاتی است؛ ارتباط بیش از پیش تصمیم سازان در شوراهای شهر، دولت و مجلس با بدنه علمی و دانشگاهی كشور برای تبیین سهم دقیق سواری ها اعم از ذرات اولیه و ثانویه است تا از اتخاذ رویكرد تك بعدی در این زمینه خودداری شود.

ایسنا- زینب رحیمی




1396/11/16
15:34:37
5.0 / 5
5414
تگهای خبر: آلودگی , دستگاه , سازمان حفاظت محیط زیست , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل