گل پیچ GolPich
شهردار پایتخت؛

علت آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم

علت آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم به گزارش گل پیچ شهردار تهران اظهار داشت: علت اصلی آلودگی هوای تهران را باید در تمركز جستجو نماییم. وقتی ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در ۱.۲ درصد مساحت كشور جمع شوند، انتظاری جز این نمی توانیم داشته باشیم.


به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، پیروز حناچی، در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا كه الان در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اضافه كرد: مبحث این همایش بسیار مهم می باشد و خوشحالم كه بر خلاف خیلی از همایش ها به صورت مستمر برگزار شده و این هفتمین دوره آن است و امیدواریم كه تاثیرات جدی هم داشته باشد.وی اظهار داشت: آلودگی هوا و ترافیك دو مبحث در هم تنیده در شهر تهران هستند و طبق نظرسنجی ها بیشتر از ۹۰ درصد مردم این مورد را مبحث اصلی می دانند. رهبری در این زمینه اشاره كردند كه اگر كسی سبب افزایش آلودگی هوا شود مرتكب عمل مجرمانه شده و ریاست جمهوری هم به لزوم دستیابی به هوای سالم و مطلوب اشاره داشتند.حناچی افزود: ۲.۸ میلیارد دلار در سال هزینه های مستقیم این مورد است و اگر بخواهیم تاثیرات روانی و غیرمستقیم این مورد را هم محاسبه نماییم بطور قطع میزان بسیار بیشتر از این خواهد بود. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری های منتسب به آلودگی هوا جان خویش را از دست می دهند. در خیلی از شهرهای بزرگ كشور غلظت آلاینده ها از استانداردها به مراتب بالاتر است. ۳۵ میلیون نفر از جمعیت كشور درگیر آلودگی هوا هستند و این نشان داده است مبحث از سطح شهر تهران فراتر رفته است.شهردار تهران اظهار داشت: تهران و جاكارتا جزو هفت شهر آلوده جهان شناخته شده اند. علت اصلی آلودگی در تهران را باید در تمركز جستجو نماییم. این كه ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در ۱.۲ درصد مساحت كشور جمع شوند انتظاری جز این نمی توانیم داشته باشیم.وی خاطرنشان كرد: در سال ۱۳۷۹ نخستین طرح جامع كاهش آلودگی هوا تصویب می شود و دومین هم در سال ۱۳۹۰ و در سال ۱۳۹۳ هم دستگاه های اجرایی مطابق برنامه دیگری موظف می شوند. قانون هوای پاك هم در سال ۱۳۹۶ به تایید شورای نگهبان می رسد و ابلاغ می شود اما شاید یكی از نقیصه های آن عدم توجه كامل به مبحث گرد و غبار و ریزگرد است.حناچی اضافه كرد: ما هنوز نتوانسته ایم از سهم فزاینده خودروهای شخصی بكاهیم و به رغم همه اقدام ها برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم آن روند افزاینده ای نداشته است. حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در سطح شهر تهران همواره سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد.وی با عرضه آماری از سلامت، بهداشت و مرگ و میر در شهر تهران، تصریح كرد: از هر پنج تهرانی یك نفر فشار خون دارد كه یك میلیون و هفتصد هزار نفر می شود. در سال ۱۳۹۶ بیشتر از ۱۴۰۰ مرگ به علت سكته قلبی ناشی از فشار خون گزارش شده است. در مورد ارتباط این مورد با آلودگی هوا باید گفت برآورد مرگ بر مبنای ذرات معلق زیر ۲.۵ میكرون ۴۵۷۳ نفر در سال ۱۳۹۴ بوده است. ۵۵.۲ درصد فعالیت مردم تهران فعالیت بدنی مناسبی ندارند. در دوره ای كه معاون دانشجویی دانشگاه تهران بودم ۲۵ درصد افراد از ساییدگی زانو رنج می بردند كه هیچ علتی جز عدم فعالیت ندارد.شهردار تهران اظهار داشت: می خواهم نتیجه بگیرم كه در كوتاه مدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی نداریم. در بین مدت توسعه حمل و نقل عمومی و…، هست اما در كوتاه مدت هیچ راهی وجود ندارد و افراد در كوتاه مدت از دنیا می روند. باید كمپینی برای سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان راه بیاندازیم. سه شنبه های بدون خودرو یك نماد است به جهت اینكه تغییر شیوه زندگی آغاز شود. من در این زمینه از جامعه جوان و دانشگاهی ها انتظار بیشتری دارم. نه به خاطر دیگران كه به خاطر سلامتی خودمان و خانواده و اطرافیانمان باید این معادله را تغییر بدهیم و هیچ كس غیر از خود ما به كمك ما نخواهد آمد.وی در انتها اظهار داشت: هر وسیله آلاینده ای كه تبدیل به یك دوچرخه شود ذره ای از مشكل رفع شده است. در شهری مثل لندن در ۷ دسامبر ۱۹۵۲ حدود ۴ هزار نفر در یك روز به علت آلودگی هوا فوت كردند و ما این شانس را داریم كه از تجربه دیگران استفاده نماییم.

1397/11/08
16:55:23
5.0 / 5
89
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل