در گفت وگو با گل پیچ تاكید شد
خودروسازان بجای لابی، قانون هوای پاك را اجرا كنند
به گزارش گل پیچ به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ضمن ارائه سفارش هایی به مردم و همین طور تاكید بر ضرورت اجرای قانون هوای پاك به ویژه از طرف خودروسازان، اظهار داشت: مهم ترین منابع آلاینده تهران كامیون ها و موتورسیكلت ها و وسایل نقلیه شخصی هستند.
دكتر عباس شاهسونی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعطیلی مدارس به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران، اظهار داشت: روز گذشته (جمعه) میانگین شاخص هوا در تهران ۱۳۰ بود كه ناسالم برای گروه های حساس بود و حدود پنج و شش مورد از ایستگاه هایمان هم شاخص بالای ۱۵۰ را نشان می دادند.
وی اضافه كرد: با عنایت به تداوم آلودگی هوا سفارش می شود كه گروه های حساس شامل كودكان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری های قلبی، تنفسی، مبتلایان به فشار خون، دیابت، افرادی كه جراحی هایی مانند عمل قلب انجام داده یا بیماری زمینه ای دارند و... از تردد غیرضرور در شهر اجتناب كنند. در عین حال همه افراد اهتمام كنند كه كمترین مواجهه را با هوای آلوده داشته و ترددهایشان را در شهر كاهش دهند. البته در صورت تردد در شهر حتما از ماسك های N۹۵ یا P۲ استفاده كنند.
شاهسونی افزود: در عین حال مردم كارهای ورزشی را در هوای آزاد به حداقل برسانند. همین طور افرادی كه گرفتار خسس سینه، تنگی نفس، سرفه های شدید، سرگیجه و... شدند، حتما در صورت ضرورت به پزشك بازگشت كنند. علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، سرفه شدید، سوزش گلو و... ممكنست بر اثر مواجهه با آلودگی هوا در افراد ایجاد شود.
وی درباره میزان تاثیر تعطیلی مدارس در كاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: باید توجه كرد كه فقط با تعطیلی مدارس ابتدایی ۳۰ درصد از بار ترافیكی شهر كاهش پیدا می كند و زمانیكه كلیه مقاطع تعطیل می شوند، این عدد افزایش می یابد. همین طور اجرای طرح زوج و فرد حدود ۵۰ درصد از بار ترافیكی را می كاهد. بدین سبب این اقدامات ترددها را می كاهد.
شاهسونی با اشاره به راهكارهایی كه در طولانی مدت برای كاهش آلودگی هوای تهران باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار نمود: باید قانون هوای پاك و بخشنامه های آن كه مصوب شده اند، اجرایی شود كه اجرای درست آنها می تواند وضعیت آلودگی هوا را بهبود بخشد. در عین حال خودروسازها باید كیفیت خوردروها را از نظر مكانیزم حذف آلاینده ها بهبود دهند. موتورسیكلت سازها نیز بجای اینكه هر روز به دنبال لابی باشند و بخواهند قانون هوای پاك را دور بزنند، اگر قانون را اجرا كنند، این مشكل نیز حل می شود. متاسفانه هم خودروسازها و هم موتورسیكلت سازها دائما به دنبال دور زدن قانون هوای پاك هستند.
وی اشاره كرد: اگر ماده هشت قانون هوای پاك در خصوص اینكه هرگونه تردد خودرو های فرسوده، خرید و فروش و بیمه كردن خوردروهای فرسوده ممنوع می باشد، اجرایی شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی كامیون ها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود كیفیت سوخت باشیم، این معضل نیز حل می شود.
شاهسونی اشاره كرد: مهم ترین منابع آلاینده تهران كامیون ها و موتورسیكلت ها و وسایل نقلیه شخصی هستند كه اقدامات مربوط به آنها به وزارت صمت بازمی گردد. ماده 10 قانون هوای پاك می گوید وزارت نیرو سالانه باید ۳۰ درصد برق كشور را از انرژی پاك و تجدیدپذیر ایجاد كند، باید مشخص شود كه این قانون كه در سال ۹۶ ابلاغ گردیده تابحال چقدر اجرایی شده است. بدین سبب باید به اجرای این قوانین رو بیاوریم.
منبع: گل پیچ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب