گل پیچ GolPich
در گزارش گل پیچ مطرح شد؛

3 ضلع تشکیل دهنده مثلث آلودگی هوا در تهران

3 ضلع تشکیل دهنده مثلث آلودگی هوا در تهران به گزارش گل پیچ رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن اشاره به عوامل بروز آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: تا خودرو های فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه می یابد.


به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، سال ۱۳۹۶ بود که قانون هوای پاک بعد از تصویب از جانب رئیس جمهور وقت جهت اجرا، ابلاغ گردید. بر طبق این قانون، خیلی از دستگاه ها در زمینه هوای پاک دارای مسئولیت قانونی هستند؛ اما به رغم مسئولیت های قانونی تعریف شده در قانون هوای پاک برای دستگاههای مختلف، همچنان آن طور که باید و شاید قانون هوای پاک به خوبی اجرایی نمی شود؛ به صورتی که این عدم عمل به مسئولیت قانونی از جانب دستگاههای متعدد هر از چندی در چارچوب آلودگی شدید هوا در شهرهای مختلف بخصوص در تهران بروز و ظهور پیدا می کند. شهرداری، همچون دستگاههای دخیل و مسئول در قانون هوای پاک است که در این حوزه نقش و مسئولیت دارد. به منظور آگاهی از کارنامه مدیریت شهری در حوزه قانون هوای پاک با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به گفتگو نشستیم که مشروح آنرا در ادامه می خوانید. وظایف حداقلی شهرداری در حوزه قانون هوای پاک پیرهادی در مورد نقش شهرداری در قانون هوای پاک اظهار داشت: قانون گذار وظایف حداقلی را بر عهده شهرداری گذاشته اما ۱۰ دستگاه جلوتر از شهرداری قرار دارند که متولی اصلی قانون هوای پاک هستند که باید به وظایف سازمانی خود عمل کنند و بعد از آن شهرداری هم باید اقداماتی را انجام دهد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همه دستگاههای مسئول باید به وظایف خود عمل کنند، تصریح کرد: شهرداری تهران تلاش کرده به وظایف خود عمل کند و به نظر می آید در خیلی از قسمت ها شهرداری تهران به وظیفه خود عمل کرده است. تا آخر سال جاری حداقل قرارداد یک دستگاه زباله سوز دیگر منعقد خواهد شد وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که دیده شده و دولت هم باید کمک نماید، مبحث زباله سوزها است. هم اکنون زباله سوز صنعتی در مجموعه آرادکوه داریم و به نظر می آید نهایتا تا آخر سال جاری حداقل قرارداد یک دستگاه دیگر منعقد خواهد شد و زباله سوز دیگری به زباله سوزه ای شهر تهران اضافه خواهد شد. پیرهادی افزود: در بودجه هم مبلغی برای این مورد دیده شده و احتیاج به پیگیری های خاص خود است تا این مبلغ تخصیصی از برنامه و بودجه به تهران اختصاص داده شود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استانداردهای مدنظر برای PM ۲.۵ و pm ۱۰ طی سالیان متمادی سخت تر شده است، اظهار نمود: این گونه نیست که پارامترهای سالهای گذشته همچنان همان پارامترها اعلام شده باشد؛ بلکه این آیتم ها سخت گیرانه تر شده و استانداردها بالا رفته و این افزایش سبب شده وضعیت معاینه فنی ما طبق آن استانداردها عمل شود و نسبت به گذشته سخت گیرانه تر باشد. وی با اشاره به اینکه قانون هوای پاک بیشتر به مواردی اشاره می کند که PM ۲.۵ است، اذعان کرد: در صورتیکه موارد در ارتباط با pm ۱۰ کمتر توجه شده و لازم است نسبت به این مورد هم توجه گردد. نقش موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران پیرهادی همچون دلایل آلودگی هوای شهر تهران را موتورسیکلت های کاربراتوری ذکر کرد و اظهار داشت: موتورسیکلت های کاربراتوری بعد از مدتی کوتاهی که از کارخانه خارج می شوند، آلایندگی آنها شروع می شود و بعضی از این موتورسیکلت های کاربراتوری بین چهار تا هفت برابر یک خودروی سواری آلایندگی دارند. این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مطابق قانون قرار بود که در سالهای گذشته تولید موتورسیکلت های کاربراتوری باید متوقف می شد؛ اما این توقف صورت نگرفته و همچنان تولید این موتورسیکلت ها ادامه دارد و یکی از عوامل اصلی آلایندگی همین موتورسیکلت ها است. ایشان در ادامه عدم خروج خودرو های فرسوده از چرخه حمل و نقل را دومین علت بروز آلودگی هوا در شهر تهران عنوان نمود و اظهار داشت: تا خودرو های فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت. پیرهادی ضمن اشاره به نقش کامیون ها و اتوبوس های فرسوده بعنوان سومین علت در آلودگی هوای پایتخت اظهار نمود: تعداد کمی اتوبوس از جانب وزارت کشور به شهرداری تهران اختصاص داده شده اما این تعداد اتوبوس کفاف شهر تهران را نمی دهد. تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست؛ بلکه پایتخت کشور است و مسائل سیاسی و اقتصادی در کشور در تهران متمرکز شده و این تمرکز سبب شده که بار استان تهران بر شهر تهران متمرکز شود. وی ادامه داد: استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این به معنای ۲۵ درصد جمعیت کشور است؛ بنابراین اگر دولت برای تهران به صورت خاص فکر ویژه ای نکند ترافیک و آلایندگی ادامه پیدا خواهد نمود. پیرهادی با تکیه بر لزوم پیگیری دیپلماسی آب از جانب وزارت امور خارجه اظهار داشت: یکی از مباحثی که در همان روزهای اول به آن اشاره کردم، مبحث دیپلماسی آب بین کشورهایی بود که گرفتار این بحران شده اند. طرح گاپ که از جانب ترکیه اجرا می شود و ۷۰ سد بزرگ را در منشأ خیلی از رودخانه ها ایجاد می کند، سبب خواهد شد میزان حقابه دجله و فرات به شدت کاهش پیدا کند و این مورد اثرات خویش را در بعضی از استانهای کشور بخصوص در استانهای جنوبی خواهد گذاشت و سبب خواهد شد که گرد و غبار به سایر شهرهای ما تسری پیدا کند. وزارت امور خارجه باید دیپلماسی آب را دنبال کند وی افزود: لازم است دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه با کشورهای متضرر از این امر و سایر کشورهای دخیل جلسه بگذارد و پیگیری های لازم را به عمل آورد تا در آینده جمهوری اسلامی ایران گرفتار خسارت بیشتری نشود. عضو شورای شهر تهران در انتها با اشاره به اینکه در زمینه مصرف بهینه آب بخصوص در بخش کشاورزی دولت باید اقدامات ویژه ای انجام دهد، اظهار داشت: هم اکنون خیلی با مصرف بهینه آب فاصله داریم و هنوز متأسفانه مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان در شهر تهران اجرایی نمی گردد.


منبع:

1401/04/20
20:41:39
5.0 / 5
383
تگهای خبر: آب , آلودگی , استاندارد , بحران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل