گل پیچ GolPich
تداوم موج بارندگی و سرما در كشور؛

برف و سرما در كشور

برف و سرما در كشور به گزارش گل پیچ در حالی كه سازمان هواشناسی از تداوم برف و سرما در شمال غرب، شمال و شمال شرق كشور خبر داده، نیروهای امدادی شب گذشته ۱۸۰۰ شهروند گرفتار در جاده های برفی را نجات و اسكان دادند.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: پاییز گرم ایران در ماه اخر خود به سرما رسید. موج برف و سرما كه از روز ۵ شنبه بخشهای وسیعی از كشورمان را در برگرفته همچنان در بسیاری مناطق ادامه دارد و در كنار رحمت الهی، مشكلاتی را برای شهروندان بوجود آورده است. در حالی كه برپایه آمارهای هواشناسی، میانگین دمای هوای تهران در آبان ماه حدود ۲ درجه بیش از میانگین ثبت شده در سال های گذشته بود، پایتخت نشینان از روز گذشته شاهد باد و سرمایی بودند كه آلودگی هوای این شهر را با خود برد و برای یازدهمین روز در سال ۹۶ هوای تهران پاك شد. ارومیه سردترین مركز استان كشور شداگر نصیب تهران از موج سرما فقط برف در ارتفاعات و باد در شهر بود، در استانهای غربی كشور، در بعضی مناطق ارتفاع برف به بیش از ۱۰ سانتیمتر رسیده است. در آذربایجان غربی بوكان با ۱۲. ۳ میلی متر بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده است. افت دمای ۴ تا ۶ درجه های هوا در آذربایجان غربی و ماندگاری هوای سرد تا روز یكشنبه ادامه خواهد داشت. همینطور ارومیه با ۳ درجه زیر صفر سردترین مركز استان گزارش شد. بر مبنای اعلام هواشناسی آذربایجان غربی امروز در پی ریزش توده هوای سرد اروپایی علاوه بر كاهش محسوس دما سبب بارش برف در بعضی نقاط استان شده است. هم اكنون دمای هوای استان نسبت به روز گذشته تا ۸ درجه كاهش داشته و مردم به جهت بارش باران و برف به سمت استفاده از وسایل گرمایشی روی آورده اند. هم اكنون ارتفاع بارش برف در تكاب به سه سانتیمتر رسیده و فضای شهرهای جنوب استان كاملا برفی است. سازمان هواشناسی استان همینطور اعلام نموده است فردا پنجشنبه از برودت هوا و هم شدت بارشها كاسته می گردد. بارش برف در بیشتر مناطق اردبیلدر اردبیل از روز گذشته بارش برف در بیشتر مناطق استان آغاز شده است و پلیس راه اعلام نموده است كه همراه داشتن زنجیرچرخ در جاده ها ضروری است. گزارش های رسیده در گردنه صائین در محور نیر-سراب، جاده اردبیل-سرچم، محور مشگین شهر-پارس آباد، محور رضی-گرمی و گردنه حیران در محور نمین-آستارا شاهد بارش برف هستیم و تردد در بعضی از محورها بدون زنجیرچرخ امكان پذیر نیست. بیشترین بارش برف در استان مربوط به شهرستان مشگین شهر با ۱۰ سانتیمتر بارش گزارش شده است. برپایه پیش بینی سازمان هواشناسی سامانه هوای سرد و بارشی فردا از منطقه خارج شده و از روز یكشنبه تا اواخر هفته جوی آرام در استان اردبیل حاكم خواهد شد. تعطیلی مدارس در بعضی شهرهای آذربایجان شرقیدر آذربایجان شرقی پلیس راه اعلام نموده است كه با عنایت به بارش برف و لغزندگی جاده ها، رانندگانی كه قصد سفر برون شهری دارند حتما وضعیت لاستیك وسایل نقلیه خویش را بررسی نموده و ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ، برف پاك كن خودرو خویش را آماده بكار كنند. در این استان نجاتگران جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با انجام ۱۸ فقره عملیات به بیش از ۹۵۰ فرد گرفتار در برف و كولاك امدادرسانی كردند.
همچنین نجاتگران مستقر در پایگاه ها امداد جاده ای جمعیت هلال احمر استان علاوه بر كمك به هدایت خودروها و روان سازی عبور و مرور، نسبت به اسكان موقت ۴۳ نفر از در راه ماندگان در پایگاه های هلال احمر اقدام كرده و لوازم گرمایشی در میان اسكان یافتگان توزیع كردند. همینطور شب گذشته هشت نفر از مصدومان حوادث جاده ای توسط نجاتگران هلال احمر به نزدیك ترین مراكز درمانی به محل حادثه جهت ادامه درمان انتقال یافتند. برپایه اعلام وزارت آموزش و پرورش در منطقه نظركهریزی مدارس كلیه مقاطع تحصیلی تعطیل خواهد بود. همینطور در هشترود دوره پیش دبستانی شهری و روستایی تعطیل خواهد بود. در چاراویماق مدارس دوره پیش دبستانی شهری و روستایی و استثنائی تعطیل خواهد بود. همینطور مدارس مقطع ابتدایی(شهری و روستائی) با یك ساعت تاخیر راس ساعت ۹ آغاز به فعالیت خواهند كرد. در شهرستان ورزقان مدارس كلیه مقاطع با یك ساعت تاخیر در ساعت ۹ آغاز به كار كرد. بارش برف در محور كرج-چالوسبارش برف همراه با باد شدید و سرما، دیشب استان البرز را فرا گرفت و تردد خودرو ها را با مشكل مواجه كرد. وزش باد شدید، باعث شكسته شدن شاخه درختان در این استان شد. محور كرج- قزوین و طالقان بر اثر بارندگی لغزنده گزارش شده است. رئیس پلیس راه استان البرز با اشاره به بارش برف در ارتفاعات استان بخصوص محور چالوس، اظهار داشت: هم اكنون ترافیك در باند جنوبی آزادراه كرج - قزوین محدوده پایانه مسافربری شهید كلانتری تا پل فردیس نیمه سنگین است.
وی در ادامه ترافیك در باند جنوبی آزادراه تهران-كرج محدوده پل فردیس تا پل كلاك و همینطور محدوده گرم دره را نیمه سنگین اعلام نمود. به قول رئیس پلیس راه استان البرز ترافیك در دیگر محورهای مواصلاتی استان جوی آرام و ترافیكی روان دارد. نجات شهروندان گرفتار در برف و كولاك در كردستاندر كردستان خودورهای گرفتار در برف و كولاك در محور بانه-سقز با تلاش نیروهای راهداری و جمعیت هلال احمر نجات یافتند. نخستین بارش پاییزی در استان كردستان كه از روز سه شنبه آغاز شده بود طی روز گذشته و امروز كماكان ادامه داشت و شدت بارش ها سبب شد تا تردد در جاده های استان با مشكل مواجه شود. شدت بارش برف در برخی از گردنه های استان طی شبانه روز گذشته سبب شد تا تردد در این مسیرها تنها با زنجیر چرخ ممكن شود و هم اكنون این روند كماكان ادامه دارد. بارش باران و برف در استان كردستان همزمان شد با كاهش دما و بنابراین طی ۲۴ ساعت گذشته در اغلب شهرستان های استان كردستان دمای هوا به زیر صفر درجه كاهش پیدا كرد. بارش برف كه طی ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از شهرستان های استان كردستان را فرا گرفته بود سبب شده تا برخی از گردنه های ارتباطی استان مسدود شود. دمای منفی ۱۲ درجه در شهركردمدیر كل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از افت شدید دمای هوا در شهركرد اطلاع داد و اظهار داشت: دمای هوای شهركرد به منفی ۱۲ درجه سانتی گراد رسیده است. برف در محورهای شمالی سمنانبارش برف در محورهای شمالی استان سمنان هم باعث گرفتار شدن برخی خودروها در این محور شد. امدادرسانی به ۱۸۰۰ نفر در برف ۱۰ استان كشورنیروهای هلال احمر سمنان به شش خودروی در راه مانده در جاده دامغان-گلوگاه امداد رسانی كردند. بارش برف مناطق كوهستانی شرق مازندران را هم سفید پوش كرد. سازمان هواشناسی برای سواحل شرقی و مركزی دریای خزر، شمال شرق و ارتفاعات سمنان، افزایش ابر و بارش باران و برف پیش بینی كرد. ساكنان استان های شرق كشور هم شاهد وزش باد شدید خواهند بود. معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع برف و كولاك در ۱۰ استان كشور، اظهار داشت: ۱۵۳ خودروی گرفتار در برف توسط ۳۱ تیم امدادی رهاسازی شده است. استان های آذربایجان های شرقی، غربی، اردبیل، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، كردستان، گلستان و مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته متأثر از برف و كولاك شده است. وی با اشاره به امدادرسانی ۱۸۰۰ نفر در این زمینه، اضافه كرد: ۲۷۲ نفر هم اسكان اضطراری یافته اند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات از رهاسازی ۱۵۳ خودروی گرفتار در برف اطلاع داد و اعلام نمود: نیروهای هلال احمر در تمام محورهای مواصلاتی جهت كمك به حادثه دیدگان در حالت آماده باش كامل هستند. برف و باران در شمال و شمال شرق كشور ادامه داردسازمان هواشناسی با بیان اینكه برای استان های خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان اخطار صادر می گردد و بارش برف و باران ادامه دارد، تصریح كرد: در این مناطق علاوه بر بارش برف و باران، شاهد پدیده مه هستیم. معاون عملیات سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر هم اعلام نمود كه ۷ استان كشور در ۲ روز گذشته متاثر از سیل و آب گرفتگی و طوفان بوده و امدادگران به ۵۵۵ تن از هموطنان خدمات لازم را عرضه كردند. شاهین فتحی با اشاره به انجام عملیات سیل و آب گرفتگی و طوفان از ۳۰ آبان تا ساعت ۶: ۳۰ بامداد ۳ آذر در ۷ استان كشور، اظهار داشت: در این مدت استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس هرمزگان و گلستان تحت تاثیر بوده اند.
وی با اشاره به امدادرسانی در ۲۳ شهر و روستای استان های متاثر از سیل و آب گرفتگی و طوفان، اظهار نمود: بر این اساس ۲۳ تن از هموطنان با برپایی پنج دستگاه چادر از اسكان اضطراری استفاده كردند و ۴۳ واحد مسكونی هم از سیلاب تخلیه شد. فتحی به فعالیت ۴۰ تیم امدادی برای خدمت رسانی به هموطنان اشاره و اظهار نمود: ۲۹۳ تخته پتو، ۱۱۹ تخته موكت، یك هزار و ۳۷۰ قوطی انواع كنسرو، ۲۶۰ كیلوگرم نایلون و ۱۰۵ ست شست و شو میان متاثران از سیل و آب گرفتگی در ۷ استان كشور توزیع شده است. سرمای منفی ۱۰ درجه در مناطق زلزله زده كرمانشاهدر كرمانشاه بارش باران مشكلات زیادی را برای زلزله زدگان چادرنشین تولید كرد. همینطور دمای هوا در بعضی مناطق متاثر از زلزله این استان در ساعات شب به ۱۰ درجه زیر سفر رسید. بنا بر اعلام هواشناسی ریزش هوای سرد در منطقه كه از پنجشنبه گذشته شروع شده تا بامداد یكشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و سبب می گردد تا كمینه دمای شبانه در نواحی گرمسیری به نزدیك صفر و در مناطق سردسیر به ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر برسد. موج جدید سرما در راه استسازمان هواشناسی اعلام نموده است كه اوج سرمای هوا برای فردا بامداد در اغلب نقاط نیمه شمالی كشورمان نمایان خواهد شد و در خراسان شمالی و رضوی این سرما پس فردا بامداد محسوس تر خواهد بود اما ماندگاری هوای سرد در اغلب نقاط كشورمان عمدتا تا فرداست و از فردا به بعد به تدریج بر میزان دمای هوا افزوده خواهد شد. این گزارش می افزاید: آب های دریای خزر و بخش های مركزی و شرقی خلیج فارس امروز مواج و متلاطم خواهد بود. وزش باد پدیده غالب دامنه های جنوبی البرز و مناطقی از استان های تهران، سمنان، قم و بخش های شمالی استان اصفهان خواهد بود. سامانه بارشی جدیدی در راه است و از فردا بعد از ظهر از سمت جنوب غرب و غرب وارد كشور می گردد كه با انتظار رشد ابر، به تدریج آغاز بارندگی را از آن مناطق خواهیم داشت.
 

1396/09/04
00:22:10
5.0 / 5
4648
تگهای خبر: آب , باد , دما , هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل