گل پیچ GolPich
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی لرستان:

اطلاعی از میزان فرسایش خاك در لرستان نداریم

اطلاعی از میزان فرسایش خاك در لرستان نداریم گل پیچ: خرم آباد- رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار هكتار اراضی كشاورزی در مناطق میانكوه لرستان، اظهار داشت: اطلاعی از میزان فرسایش خاك در لرستان نداریم.



به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، مراد سپهوند ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی خاك با اشاره به اینكه دو مفهوم خاك و اراضی را باید از هم تفكیك كنیم؛ تصریح كرد: خاك همان قشر پوسته زمین است كه گیاه در آن رشد می كند، هر خاكی را می توانیم جزو اراضی به حساب آوریم اما همه اراضی را نمی توانیم جزو خاك به حساب آوریم.
وی با اشاره به اینكه بین منابع خاك و اراضی ارتباط وجود دارد، خاطرنشان كرد: ۷۶ درصد استان كوه و تپه است، یعنی لرستان استان منابع طبیعی است.
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تاكید بر اینكه ۲۴ درصد وسعت استان شامل اراضی قابل كشت می شود، اضافه كرد: این میزان شامل ۶۷۰ هزار هكتار اراضی می شود، این در شرایطی است كه ۸۵۰ هزار هكتار اراضی زراعی در استان وجود دارد.
سپهوند با اشاره به اینكه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هكتار اراضی بین كوه ها و تپه ها، اراضی زراعی داریم، خاطرنشان كرد: این مورد مشكل زیادی برای ما در حوزه حفاظت از خاك و منابع ملی بوجود آورده است.
وی با اشاره به اینكه این ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هكتار ممكن است جزو منابع ملی بوده و تخریب شده باشند، اضافه كرد: ۷۶ درصد اراضی استان درگیر فرسایش آبی متوسط تا زیاد است و فقط در سطح ۱۰ درصد مساحت استان می گردد گفت فرسایش جزیی تا كم داریم.
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تاكید بر اینكه باید وضعیت منابع خاكی استان یك بار به دقت باید احصاء شود، اضافه كرد: نقشه فرسایش استان سالیان سال است كه تهیه نشده و اطلاعی از میزان فرسایش در استان نداریم، شوری و قلیایی بودن خاك را نمی دانیم، منابع استان از دست می رود و ما درگیر كارهای سیاسی هستیم.
سپهوند با اشاره به اینكه همه اطلاعات ما در دشت سیلاخور مربوط به دهه ۶۰ است، تصریح كرد: زنگ خطر در مورد خاك های استان به صدا درآمده است، یك پروژه اساسی باید تدوین شود و پیرامون منابع خاك و روند فرسایش آنها كار شود.

1396/09/16
16:21:06
5.0 / 5
4671
تگهای خبر: آب , باد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
گل پیچ - GolPich
golpich.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل پیچ محفوظ است

گل پیچ

فروش دسته گل و سبد گل