گلایه محیط زیست از بازگشت موتورهای آلاینده به چرخه مصرف
بلاتكلیفی موتورسیكلت های رسوبی در پاركینگ ها
به گزارش گل پیچ دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا با اشاره به این كه موتورسیكلت های رسوبی آسیب بزرگی به كشور وارد می كنند، اظهار داشت: هم اكنون پاركینگ های تهران و اطراف آن از موتورهای رسوبی پر شده است؛ در حالیكه می توان نسبت به اسقاط این دستگاه ها اقدام نمود تا دوباره به شكل های مختلف به چرخه مصرف بازنگردند.
به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، در سی و ششمین جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا كه عصر روز چهارشنبه (اول اسفند ماه) در سازمان حفاظت از محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پلیس برگزار شد، اسقاط موتورسیكلت های فرسوده مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
در این جلسه وحید حسینی - دبیر كار گروه ملی كاهش آلودگی هوا، اظهار نمود: بر مبنای ماده ۱۱ آیین نامه ماده دو قانون "هوای پاك"، شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت فرسوده است. موتورسیكلت برقی از اسقاط معاف است.
وی افزود: در جهت اجرای ماده ۱۱ آیین نامه ماده دو قانون "هوای پاك" كمیته تخصصی اسقاط در دبیر خانه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا تشكیل شد. در گام اول، ستاد اجرایی فرمان امام كه صاحب موتورسیكلت های رسوبی و بلا صاحب است، قرار شد نسبت به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتور رسوبی تا آخر سال جاری اقدام نماید.
دبیر كار گروه ملی كاهش آلودگی هوا، با بیان این كه كلیه توافقات مربوط به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتورسیكلت رسوبی با ستاد اجرای فرمان امام انجام شده است، اظهار داشت: با عنایت به اظهارات نماینده ستاد اجرایی فرمان امام در همین جلسه كارگروه، برداشت من این است كه مصوبه اسقاط ۲۵ هزار موتورسیكلت رسوبی هنوز اجرا نشده است و احیانا تنها اسقاط ۱۸ هزار موتورسیكلت رسوبی صورت گیرد.
در مورد مالكیت ستاد اجرایی فرمان امام به موتورسیكلت های رسوبی اختلاف نظری در جلسه این كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا وجود داشت كه در این باره حسینی، اظهار نمود: از آن جا كه ستاد اجرای فرمان امام موتورسیكلت های رسوبی را به مزایده می گذارد و می فروشد، مالك این موتورها بشمار می رود. همینطور حدودا هیچگاه هیچ یك از مالكان موتورسیكلت های رسوبی برای دریافت وجه موتور رجوع نمی كنند.
به گفته دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، اگر موتورهای رسوبی اسقاطی نشوند، یا به شكل قطعات یدكی وارد بازار می شوند و یا دوباره پلاك شده و به چرخه مصرف بازمی گردند. این روال به این معنا است كه موتورسیكلت كاربراتوری كه با مشقات فراوان مجوز منع شماره گذاری آن گرفته شده حالا دست دوم آن وارد بازار شود.
حسینی تصریح كرد: باید دقت نماییم كه داستان موتورسیكلت های رسوبی چه صدماتی به كشور وارد می نماید. افزون بر اینها پاركینگ های تهران و اطراف آن از موتورسیكلت های رسوبی بلا صاحب پر شده است و حتی پلیس برای جرایم غیر از آلودگی هوا هم نمی تواند اعمال قانون كند؛ چراكه جایی برای جمع آوری این موتورسیكلت ها ندارد و پاركینگ ها از این موتورهای رسوبی پر شده اند.
دبیر كار گروه ملی كاهش آلودگی هوا، تصریح كرد: احیانا نیم میلیون موتورسیكلت رسوبی در پاركینگ های سراسر كشور انباشته شده است و از مجموع این تعداد موتور بر مبنای مصوبه ای كه داشتیم ستاد اجرایی فرمان امام باید نسبت به اسقاط ۲۵ هزار موتورسیكلت رسوبی اقدام نماید كه تنها معادل چهار درصد از مجموع این موتورها می شود.
وی در مورد مسائل قضایی مربوط به اسقاط موتورسیكلت های كاربراتوری، اظهار داشت: در این باره از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نامه ای به دادستان كل كشور ارسال شده است و درخواست شده كه یك شعبه ویژه به منظور انجام مراحل قضایی موتورسیكلت های رسوبی و اسقاط آنها در نظر گرفته شود. تلاش می نماییم به منظور حل و فصل اسقاط موتورسیكلت های رسوبی، دادستان یا نماینده این دستگاه را به سازمان حفاظت محیط زیست دعوت نماییم.
به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، در بخش پایانی سی و ششمین جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا وحید حسینی با اشاره به تعویق ماده ۱۱ آیین نامه ماده دو قانون هوای پاك، اظهار داشت: بر طبق این ماده شماره گذاری موتورسیكلت های بنزینی، شماره گذاری منوط به اسقاط یك موتورسیكلت فرسوده است. متاسفانه اجرای این ماده قانونی بر مبنای رای هیات دولت به مدت یك سال به تعویق افتاد.
حسینی در پاسخ به این انتقاد پلیس كه مشتری برای خرید موتورسیكلت های فرسوده و اسقاط آنها وجود ندارد، در این باره تصریح كرد: این ادعا به هیچ وجه درست نیست، چون نامه ای از صنف موتورسیكلت ساز به سازمان محیط زیست رسیده كه درخواست خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط موتورسیكلت را داشته اند و برای این كار اعلام آمادگی كردند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: هدف ما این بود كه بعنوان یك راهكار میانی از پلیس و ستاد اجرایی فرمان امام كمك بگیریم و درخواست كردیم كه برگه اسقاط معادل خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیكلت مورد پذیرش قرار گیرد، اما متاسفانه این اتفاق نیافتد.
حسینی اظهار داشت: سازمان محیط زیست تلاش های بسیاری كرد تا قانون اسقاط موتورسیكلت های كاربراتوری به عقب نیفتد. از ۳۰ شهریور ماه ۹۷ كه آیین نامه ماده دو قانون "هوای پاك" ابلاغ گردید، سازمان محیط زیست حتی یك روز را بدون پیگیری مبحث اسقاط موتورسیكلت ها نگذارنده است، اما متاسفانه دستگاه ها هیچ همكاری مثبتی در این زمینه با سازمان محیط زیست نداشتند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا، با انتقاد از عدم همكاری دستگاه های مختلف در مورد اسقاط موتورسیكلت های فرسوده، اظهار داشت: آیا آسمان به زمین می آمد اگر برگه اسقاط خودرویی به جای برگه اسقاط موتورسیكلت با نسبت هفت به یك، مورد پذیرش قرار می گرفت؟. در صنف موتورسیكلت ساز آمادگی خرید ۱۰۰ هزار برگه اسقاط وجود داشت، اما نتوانستیم با دستگاه های اجرایی در این زمینه به توافق برسیم.
وی تصریح كرد: متاسفانه سازمان محیط زیست در زمینه اجرای قانون اسقاط موتورسیكلت های فرسوده به شكل برنامه ریزی شده، مثل توپ بین دستگاه های مختلف چرخیده شد و معلوم است با این روال به نتیجه نخواهیم رسید.
حسینی اظهار داشت: متاسفم كه مصوبه اسقاط موتورسیكلت های فرسوده با وجود همه تلاش های سازمان محیط زیست، شخص رئیس سازمان و كمیسیون زیر بنایی یك سال به عقب افتاد. البته جای شادمانی است كه این مصوبه به حالت تعلیق در نیامد.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا در انتها اظهار داشت: از ۱۱ میلیون موتورسیكلت پلاك شده، هشت میلیون بالای سن فرسودگی هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب